EKONOMIKA / Práce a kariéra

Při pohovorech se často opakují stejné chyby
Ilustrační foto. 
Autor / zdroj foto: Finanční institut

Na českém pracovním trhu jsou velmi často nabízeny nejrůznější pozice obchodních zástupců, finančních poradců a podobně. Zaměstnavatelé hledají obchodníky, ideálně zkušené, s praxí, ale šanci mají i absolventi škol. Řada kandidátů však ve firmách, leckdy jen kvůli zbytečným chybám, neprojde sítem výběrových řízení. O které chyby jde a jak se jich vyvarovat?

Velmi častou chybou, s níž se při pohovorech firmy setkávají, je nevhodné ustrojení uchazečů o práci. Platí základní pravidlo, že oděv musí odpovídat typu pozice, o kterou se zájemce uchází. Je to obecně známé, přesto se podle této zásady zájemci o práci ne vždy řídí. "Kandidáti ucházející se o místa obchodních zástupců a finančních poradců by měli každopádně přijít na pohovor v obleku, ideálně mít i kravatu. Trendem jsou užší kravaty," doporučuje módní poradce René Volek.

Oblek však není všechno - i dojem z perfektního obleku nejmodernějších střihů lze pokazit špinavými nebo sešlapanými botami. Důležitou roli při pohovorech hrají i doplňky. Personální manažeři si všímají například tašky, s níž uchazeč přijde, neměla by být ošoupaná, naprosto nevhodné jsou igelitky. "Význam mají i relativní detaily, mezi které patří čisté a upravené nehty, negativně působí vystupující chloupky z nosu nebo uší. Špatně působí i přehnané doplňky, například velké náramky, ale i viditelné pírsingy nebo kérky," říká René Volek a doplňuje, že u žen jsou vhodným oděvem kostýmky, ideálně v modré barvě, dámy ale mohou zaujmout i v pěkných elegantních šatech.

Může to znít překvapivě, ale kromě oblečení může mít velký význam také to, s jakými ambicemi se uchazeč na dané místo hlásí. "U finančních poradců jsou předpokladem lidé s ambicemi. Kdyby si člověk řekl nestandardně málo, může to ukazovat na jeho nízké ambice. Samozřejmě kdyby někdo přišel a řekl, že chce na pozici finančního poradce hned sto tisíc, nepochodil by. Je proto vhodné předem vědět, jaké jsou průměrné platy v daném oboru," radí Michal Rückel, obchodní ředitel společnosti Finanční institut. Ideální je proto předem promyslet finanční požadavky. "Pokud někdo u místa na plný úvazek řekne, že hledá přivýdělek k nějaké své další činnosti, není to ideální. Každopádně zásadní význam mohou mít zkušenosti uchazeče, u kterých si firma může ověřit prokazatelné výsledky," konstatuje Michal Rückel. U uchazečů na místa obchodních zástupců a finančních poradců bývá důležité, aby člověk dobře vypadal, skvěle komunikoval a byl schopen systematicky pracovat a ochoten učit se novým věcem. "I sebelepší obchodník může zkazit dojem už tím, že bez předchozí omluvy přijde pozdě na pohovor," uvádí Michal Rückel.

Personalisté si všímají i toho, jak se zájemce o práci chová na pohovoru. Hraní si s tužkou je jasným znakem nervozity. Špatně působí také to, když se uchazeč nedokáže dívat potenciálním zaměstnavatelům do očí, dojem dokáže zkazit i "vlahé" podání ruky při příchodu a odchodu, v tomto směru je nutný přiměřený stisk.

Autor / zdroj: Ondřej Zezulák

Reklama

Aktivní Dítě

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Partneři

Aguglia
Aktivní dítě
Maminčino koření
IP Polná
WWW design
trendhim.cz
Vitakraft
Koyo Bearings Česká republika s.r.o.