Závěr sezónního cyklu Balet v kině patří jiskřivě rozšafné venkovské taškařici choreografického velikána Fredericka Ashtona.
V jednom z Ashtonových nejvřelejších baletních opusů zazáří v rolích ústřední milenecké dvojice Natalia Osipova jako Lise, jediná to dcerka ovdovělé a rozhodné majitelky farmy Simone, a Steven McRae coby mladý farmář Colas. Přímý přenos z Královského baletu v Londýně uvedou 5. května pražské Bio Oko a patnáctka mimopražských kin v čele se stálicemi těchto baletních přenosů i záznamů, jako jsou brněnská Scala, královehradecké Bio Central, kino Puls v Kopřivnici či semilské kino Jitřenka. Jen o pět dní později uvidí Marnou opatrnost ze záznamu také diváci ostravského kina Art nebo návštěvníci kina Radnice v Jablonci nad Nisou.
Choreograf plný energie
Jeden z nejvlivnějších choreografů 20. století Frederick Ashton se v Marné opatrnosti inspiroval milovanou krajinou Suffolku. Vytvořil dílo plné živelné radosti, jiskřivého vtipu a veselých až komických tanečních figur. Je to nezapomenutelná a pestrobarevná oslava venkovského života, jeho zvyků a rituálů a mnohdy velice svérázných obyvatel.
"Poprvé jsme se setkali, když tvořil baletní inscenaci Stvoření Prometheova," vzpomíná na choreografickou práci Fredericka Ashtona v současnosti zde stále hostující baletní mistr Christopher Carr, který se k souboru Královského baletu připojil v pozdních 60. letech minulého století a jako tanečník prošel bezpočtem Ashtonových mistrovských baletních děl.
"Tehdy to byl plachý muž bez jakéhokoli ega, což není u choreografů vůbec obvyklé," pokračuje Carr a dodává: "Měl o sobě velké pochybnosti a před přípravou každého nového díla byl plný úzkostí, ale vždy jste cítili kolem něho neutuchající energii a auru, že vytvoří něco nádherného. A ono to tak vždy nakonec i bylo."
Taneční krok zvaný Fred Step
Ano, sir Frederick Ashton jako zakládající choreograf Královského baletu se stal záhy světovou baletní ikonou a definoval britské pojetí baletního umění na několik dekád, prakticky až doposud, neboť mnohé jeho mistrovské práce patří dlouhodobě ke stálicím repertoáru Královského baletu a setkávají se s nepohasínajícím zájmem a obrovským ohlasem u obecenstva.
Ani v Marné opatrnosti např. nechybí proslulý taneční krok zvaný Fred Step, pro Ashtona signifikantní umělecká poklona předchozím mistrům, který užil takřka ve všech svých baletech. "To byl taneční krok, který Frederick viděl u Anny Pavlovové, když byl hodně malý," vysvětluje Christopher Carr. "Takovéto rané divácké zážitky z dětství si dokázal při vlastní práci vizualizovat a byl to pro něj nevyčerpatelný inspirační zdroj, když s námi vytvářel nové baletní inscenace," uzavírá.
Elegance ve dřevácích
Rozkošný příběh z venkova o nahánění ke vdavkám a ženitbám, o autoritě rodičů a svéhlavosti mladé krve uprostřed jarních a letních tradic a obyčejů, v němž Frederick Ashton mimochodem dodal svému tanečnímu kroku Fred Step nevídanou komičnost, když členy souboru obul v daném scénickém čísle do dřeváků, přímo vybízí k podobným komediálním číslům a ztřeštěné hravosti. Z díla navíc prýští Ashtonova láska ke krajině i lidovým tancům, jejichž prvky do baletu také nápaditě převedl a dodal jim zcela specifický, anglicky chytře elegantní punc. I to jsou důvody, proč je londýnská adaptace přes 220 let staré francouzské Marné opatrnosti od své premiéry v Královském baletu v roce 1960 jedním z nejúspěšnějších a nejmilovanějších Ashtonových baletních počinů na této scéně a stále se vrací do tamního repertoáru.
5. května 20:15 - přímý přenos
Praha - Bio Oko
Brno - kino Scala
Hradec Králové - Bio Central
Písek - kino Portyč
Kopřivnice - kino Puls
Semily - kino Jitřenka
Humpolec - kino Humpolec
Domažlice - kino Čakan
Sušice - kino Sušice
Břeclav - kino Koruna
Havířov - kino Centrum
Vsetín - kino Vatra
Uherské Hradiště - kino Hvězda
Olomouc - kino Metropol
Rýmařov - kino Rýmařov
10. května 17:00 - záznamy
Ostrava - kino Art
Jablonec nad Nisou - kino Radnice