VĚDA A TECHNIKA / Auto-moto

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
12.12.2018

Nafta může zamrznout již při -7 °C a potíže mohou mít též LPG vozy. Na co si dát pozor?

Začíná přituhovat a motoristé by měli být důkladně připraveni na zimu. Kromě klasické údržby, jakou je například doplnění zimní směsi do ostřikovačů nebo prověření stavu autobaterie, je třeba se zaměřit i na palivo. Obvyklým problémem je zamrzající nafta, se kterou mohou nastat potíže již při -7 °C. Speciální zimní směs je nutné natankovat též do LPG vozů. Dokonce i benzín musí mít v zimním provozu odlišné parametry. Jediné palivo, které má stálé složení i parametry, je CNG.

Typickým problémem v zimě bývá takzvaně zamrzající nafta. Mohou za to parafíny v ní obsažené, které při nízkých teplotách vytvářejí krystalky, kvůli nimž se při určité teplotě ucpe palivový filtr. V zimním období – od 1. prosince do 28. února – se proto v ČR povinně prodává zimní nafta pro mírné klima s filtrovatelností -20 °C. Pokud řidič dieselového vozu déle netankoval, může mít v nádrži jen takzvanou přechodovou naftu s filtrovatelností -10 °C, nebo dokonce její směs s naftou letní, jejíž filtrovatelnost je jen 0 °C. „Přechodová nafta smíchaná s letní naftou bude mít výslednou filtrovatelnost závislou na poměru obou složek. Je tak reálné, že pokud teploty klesnou již na -7 °C, může nafta vlivem vypadlých parafínů ucpat palivový filtr a zatuhnout v palivovém systému,“ upozorňuje Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Řidiči by tak měli včas před prvními silnějšími mrazy dotankovat dostatečné množství zimní nafty. V případě, že teploty spadnou pod -20 °C, je vhodné přidat do nafty aditiva, která její filtrovatelnost ještě zlepší, a to asi o 5 °C. Někdy je možné ve vybraných lokalitách natankovat i takzvanou arktickou naftu, jež má filtrovatelnost upravenou až na -32 °C. V nabídce čerpacích stanic však bývá pouze při extrémních mrazech a v lokalitách s náročnými terény nebo v horských oblastech. Její prodej přitom není ze zákona povinný.

„Lepší filtrovatelností disponují též prémiové nafty, a to v rozmezí od -26 °C do -35 °C. Konkrétní informaci o nízkoteplotních vlastnostech i dalších parametrech nafty si je dobré ověřit na stojanu nebo u obsluhy čerpací stanice. Neexistuje něco jako standard pro prémiová paliva, a tak jejich parametry mohou být různé,“ doporučuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jež firmám poskytuje tankovací a CNG karty. „Prémiová nafta nicméně nevyniká jen filtrovatelností, ale hlavně dalšími parametry, jako je mazivost či ochrana proti korozi. Vyšší cetanové číslo pak zlepšuje studené starty v zimním období,“ dodává Damir Duraković.

Potíže v souvislosti s mrazem mohou potkat rovněž řidiče vozů na LPG, tedy zkapalněný zemní plyn. Problém se ovšem nedostaví hned při startu, jako se to stává u zamrzlé nafty. Automobily na propan-butan totiž startují na benzín a až následně se přepínají na alternativní pohon. Zimní směs LPG neboli propan-butanu je k dostání v období od 1. listopadu do 31. března a liší se podílem jednotlivých složek.

„Zatímco v létě obsahuje LPG 60 % butanu, v zimě je poměr opačný. Propan totiž přechází do plynné fáze již kolem -42 °C, zatímco butan těsně pod nulou,“ vysvětluje Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG, jež pod značkou Bezpečné láhve garantuje jednotný standard kvality a bezpečnosti plynových láhví. „V nádrži s LPG totiž musí být dostatečný tlak pro dopravu kapalného LPG do motoru. Tento tlak vzniká právě odpařováním LPG. Letní směs se odpařuje asi do -5 °C, zimní směs díky vyššímu 60% zastoupení propanu až do -12 °C,“ dodává Ivan Indráček.

Benzín by v zimě neměl dělat žádné problémy až do -40 °C. Jeho parametry se ale v závislosti na ročním období také mění. Jde o takzvaný tlak par, který musí v létě činit 45 až 60 kPa, zatímco u zimního benzínu 60 až 90 kPa. „Vyšší tlak par zajišťuje v zimě lepší odpařování benzínu při nižších teplotách, a tím i lepší startovatelnost. Problém může v mrazech u benzínu i u nafty nastat, pokud je v nádrži vozidla přítomna voda. Tomu lze předejít přísadami proti zamrzání vody v palivovém potrubí,“ vysvětluje Václav Loula. Jediným palivem, které má stejné parametry celoročně, je CNG. „Stlačený zemní plyn odolává jakýmkoliv mrazům kdekoliv na planetě, protože k jeho zkapalnění dochází až při mínus 160 °C,“ uzavírá Damir Duraković.

Autor / zdroj: Lukáš Pololáník

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Radnice v Břeclavi našla společnou řeč s hokejisty

Jednání o podpoře hokeje ze strany břeclavské radnice dospěla v úterý po několika jednáních k oboustranně přijatelnému řešení.

Post

Desítky hasičů zasahovaly na Břeclavsku

Ve čtvrtek mohli obyvatelé Břeclavi pozorovat větší počet houkajících vozidel v ulicích. Kousek za městem se totiž uskutečnilo cvičení složek IZS.

Post

Strážníci Městské policie vyráží do ulic

Strážnící Městské policie Mikulov vyráží od poloviny února více do ulic. Na svých nově zavedených pochůzkách od 13. 2. monitorují dění ve městě a záro

PARTNEŘI

www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz energy.akcenta.eu

REKLAMA